A szimulátorról

 

Mi is az a VAS-01?
A V.A.S. ebben az esetben egy mozaikszó, ami a Valódi Autóba épített Szimulátor (vagy VersenyAutó Szimulátor) szavak kezdőbetűiből áll össze, a 01 pedig azt jelöli, hogy ez az első ilyen szimulátor a garázsban.

Az elmúlt 3 év tapasztalata azt mutatja, hogy a legtöbb ember aki valamilyen véletlen miatt vetődik ide a szimulátorhoz, el sem tudja képzelni hogy mi is ez, még akkor sem, amikor mellette áll és úgy figyeli működés közben. Általában marketing szövegnek, vevőcsalogatónak tartják az elmondottakat, de csak addig, amíg az első 10-20 perc után izzadtan szállnak ki a kocsiból, és meglepődve jelentik ki: -Hát ezt nem gondoltam volna!
A következőkben mégis megpróbáljuk pár szóban és gondolattal bemutatni, hogy mire is lehet számítani...

Európában egyedülálló!
Ilyen szimulátort csak úgy megvenni nem egyszerű dolog! Azt a pár darabot ami Európában található, mindenki magának építette! Ilyenkor elsősorban az autógyárakra, nagy versenycsapatokra, kutató és fejlesztő intézményekre, például egyetemekre érdemes gondolni. Ezek azonban mind olyan helyek, ahova normál földi halandók még engedéllyel is csak nehezen juthatnak be, tehát az teljesen kizárt hogy Te, kedves olvasó, ezek közül bármelyiket is ki tudod majd próbálni. Ha mégis ilyesmire vágysz, akkor keresned kell olyan elvetemült embereket akik hajlandóak 10 milliós nagyságrendű befektetéssel megépíteni egy profi, valódi autóba épített szimulátort, és azt nem csak maguknak tartogatják. Mi ilyenből összesen két darabról tudunk egész Európában! Az egyik Londonban, a másik viszont itt, Magyarországon található! Ez utóbbi a VAS-01, ami egy teljesen egyedi, a világon egyedülálló szimulátor.

A VAS-01 szimulátor tervezésekor a legfontosabb szempont az élethűség volt. Szeretnénk, ha a valódi versenyautók által adott élményt nem csak a versenyzők élhetnék át, hanem bárki, aki kibérli a szimulátort. Ezért egy valódi autót alakítottunk át versenyautóvá, majd ebbe építettük be a szimulátoros kezelőszerveket, vagyis direkt meghajtású kormányt, pedálokat, váltót és kéziféket. Ma már egy professzionális szimulátor nem lehet passzív működésű, azaz mind a kormánynak, mind az ülésnek élethű mozogást kell produkálnia. Ez a mi esetünkben még azt is jelenti, hogy kis mértékben ugyan, de a karosszéria is mozog. Emellett speciális rezgés-visszacsatoló rendszer is beépítésre került, ami például a motor fordulatszámától, vagy az útfelület okozta rázkódásokból érkező rezgéseket továbbítja a kormányra, a pedálokra és az ülésekre, sőt az egész autóra is! A testünket érő élmény tehát az oldalirányú G erőket kivéve nagyon közel áll a valódihoz.


Természetesen egyetlen szimulátor sem lehet élethű, ha a látott kép nem az. Véleményünk szerint a VR technológia még nem áll azon a ponton hogy ezt biztosítsa, így a professzionális repülőgép szimulátorokhoz és a csúcskategóriás versenyautó szimulátorokhoz hasonlóan az autó és a kezelőszervek is valódiak, a képet pedig ez köré, 180 fokos panorámában vetítjük ki. Ezzel a megoldással a látvány közel 100%-ban azonos azzal, mint amit egy valódi autó vezetésekor tapasztalhatunk. Nem csak előre látunk, hanem jobbra és balra is, egészen az autó B oszlopáig (akárcsak a valóságban), tehát be tudunk nézni az éles kanyarokba, vagy láthatjuk a mellettünk haladó autókat is. A kivetítés 3 db full HD, 1080p 60fps projektoron történik, amik extra gyors 16ms válaszidővel rendelkeznek, vagyis a késleltetés a technológia által elérhető legalacsonyabb értékű.

Bár a fejlesztők és készítők is rally versenyzők, a VAS-01 szimulátor beállításában és tesztelésében más magyar versenyzők segítségét is igénybe vesszük, így együtt dolgozunk azon, hogy mit hogyan állítsunk be az elérhető legmagasabb élethűség érdekében. Bár az autó karosszériája miatt az utcai autók és azokból készült versenyautók szimulációja áll legközelebb a valósághoz, ez nem akadálya annak, hogy akár formaautókat is kipróbálhassunk. Ez utóbbi esetben az első pár másodpercben talán kicsit zavaró lehet a szélvédő látványa, de ha elhisszük hogy egy formaautóban ülünk és nem a problémákat keressük, akkor agyunk hamar rááll a dologra és az élmény rendkívül izgalmas! Mindenkinek érdemes kipróbálni, hogyan gyorsul-lassul és milyen meglepően stabilan kanyarodik egy formaautó, ugyanakkor milyen nehézséget okoz például a helyes kigyorsítás.

A szimulátort ajánljuk versenyzőknek, versenyre készülőknek gyakorlásra és edzésre is, de a használt Assetto Corsa Pro szoftver keretein belül akár autóbeállítást is lehet tesztelni. Emellett természetesen várjuk a szimulátor rajongókat és az úrvezetőket, érdeklődőket is 10-99 éves korig, hiszen a szimulátorban balesetveszély nélkül lehet gyakorolni, száguldozni, vagy akár versenyzeni is a virtuális ellenfelekkel. A szoftver az élethűséget több szinten képes visszaadni, a teljesen élethűtől a teljesen játékig. Ez utóbbi esetben pár perc gyakorlás után akár a Forma-1 versenyzők köridejét is könnyedén elérhetjük.

Körpanorámás vetítés


A VAS-01 professzionális szimulátorban egy versenyautóvá alakított valódi Skoda Fabiát használunk, ezért a látvány és a vezetési élmény is közel 100%-ban azonos azzal, mint amikor a valóságban vezetsz. A képről 15,7 négyzetméter felületű, 5 méter átmérőjű és 2 méter magas, 180 fokos körpanorámás 6K vetítés gondoskodik. A hangot 200 wattos rendszer szolgáltatja. Jelenleg a Covid helyzet miatt a fejhallgatós használat nem támogatott.

Ez nem VR!


Mint ahogyan a mellékelt képen is látható, a körpanorámás vetítéssel az élethű megjelenítéshez nincsen szükség VR szemüveg viselésére. Ezzel a megoldással minden teljesen természetes, hiszen egyszerre látod az utat, az autót és a kezelőszerveket is. Pont mintha valóban vezetnéd az autót.

Ez nem gyerekjáték!

A VAS-01 professzionális autószimulátorban egy versenyautóvá alakított, valódi Skoda Fabiában ülve versenyezhetsz. Nem csak maga az autó valódi, de úgy is kell vezetni, mint az igazi autót, ide értve a pedálok és kormány működtetéséhez szükséges erőket. A kormány is eredeti versenykormány, mint ahogy az erővisszacsatolás (Force Feedback) is a valódi autóknak megfelelő, közel 20 Nm-es nyomatékkal történik, amiről direkt meghajtású rendszer gondoskodik. Ez közel ugyanolyan erőket produkál, mint egy igazi versenyautóban, vagyis ha pl. kicsúszik a kormány a kezedből, akár sérülést is okozhat. Kiskorúak a szimulátort csak csökkentett nyomatékú módban használhatják! Emellett a kormányról és az ülésről az emberre ható erők is megfelelnek az igazinak, ami hosszútávon -akárcsak egy valódi versenyautóban- nagy igénybevételt jelent még a felnőttek izmainak és ízületeinek is. Nem csoda, hogy sokan megizzadva szállnak ki akár már 10 perc száguldás után is.

Két ülés, dupla élmény!

A VAS-01 professzionális versenyautó szimulátor egy ma igen népszerű Skoda Fabiába lett beépítve, ami alapvetően rallye autónak épült, így ennek megfelelően többek között bukócső, versenyülések és négypontos versenyövek találhatóak benne. Mivel a rallye-hoz elengedhetetlen a navigátor, így természetesen egyszerre ketten ülhetnek az autóban, ami valljuk be, nem csak a gyakorláshoz praktikus, de sokkal szórakoztatóbb is mintha csak egyedül száguldoznánk. Nem mellesleg így az oktatók is sokkal természetesebb módon tudják tanítani a versenyzést.

A versenyzők ülései valódi versenyülések, négypontos versenyövvel. A vezető ülése a fellépő gyorsulásoknak (G erőknek) megfelelően mozog, ami a teljes karosszériát is képes bemozgatni, de ennél még tovább mentünk, mert a motorból és a futóműből érkező rezgéseket rezgés-visszacsatolással (tactile feedback) is előállítjuk. Vagyis például a kormány és az ülések működő motornál ugyanúgy rezegnek, mint egy valódi autóban.

A lehető legmagasabb szintű élethűség eléréséhez elengedhetetlen, hogy folyamatos visszajelzéseket kapjunk a szimulátor használóitól, elsősorban versenyzőktől. Egyrészről azért, mert a versenytempóban történő vezetés egészen más mint a normál hétköznapi forgalomban részt venni, másrészt ők szakszerűbben és pontosabban tudják elmondani, hogy min lehet még javítani.

Versenyzők

A VAS-01 szimulátort eddig tesztelő versenyzők (ABC sorrendben). A névre kattintva további képeket / videókat / információkat találhatunk.

Bruckner Viktor - Főtaxi Autósport, Magyar Historic Rally bajnok, többszörös kategória I. navigátor

Eiger Attila - Főtaxi Autósport, Magyar Historic Rally bajnokság, navigátor

Frik Péter - Főtaxi Autósport, Magyar Rally Bajnokság

Hammer Tamás - Főtaxi Autósport, Magyar Historic Rally bajnokság

Hoffer Zsolt - Hungarian Police Rally Team, Országos kategória I, vezetéstechnikai oktató

Kozák Zoltán - Főtaxi Autósport, Magyar Rally Bajnokság

Mácsai Martin - TMC Rallysport

Mészáros Zoltán - Motorversenyző, amatőr bajnok 2008 Románia

Radó István - Radósport Rallysuli, többszörös Magyar- és Szlovák rally bajnok

Sándor István - Volán SC Budapest, Magyar Bajnok navigátor, LEGENDA!!!

Szetei Norbert - Szetei Rally Team, Főtaxi autósport, Magyar Rally Bajnokság

Varga Roland - Kétszeres Magyar Historic Rally bajnok

Zsótér Bertalan (Öcsi) - Főtaxi Autósport, Magyar Rally Bajnokság